fredag 8 november 2019

Ett altarskåp att förundras över



Första gången jag såg det gamla altarskåpet i Ovikens gamla kyrka var jag i 8-9 års-åldern och blev helt förälskat i skåpet med dess innehåll. För mig såg det ut som ett slags "dockskåp" och jag ville röra vid sakerna, känna på dem. Allt var så litet och vackert, samt inbjudande.



Kyrkan byggdes på medeltiden. Det kulturhistoriska värdet är stort då Ovikens pastorat under medeltiden var ett av de viktigaste i Jämtland.

Det framgår inte minst av att Ovikens  kyrkoherde (1525-1563), 
Erik Andersson, blev anlitad av Gustav Vasa som reformator. Pastoratet omfattade då hela södra Jämtland, inklusive Klövsjö och Åsarna.





Sedan den första upplevelsen har jag besökt kyrkan flera gånger, och jag har några gamla vänner som lämnat jordelivet och som nu vilar på dess kyrkogård. 
Vid ett besök i kyrkan så kunde jag köpa en mycket fin och intressant bok om det gamla altarskåpet och dess historia.

En bra sida att läsa finns här:  https://jhhistoria.wordpress.com/2017/12/02/ovikens-gamla-kyrka/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar