lördag 25 januari 2020

Den där folkskolan



Ett underbart foto på "min" gamla skola- som jag tjuvlånat från fina facebook-skrivaren Svante Tirén. Han bjuder på så mycket intressant från Hoverberg på sina öppna Facebook- så alla kan läsa -även om man själv inte har en sådan sida. 
Idag är folkskolan en privatbostad och det röda huset till vänster är rivet. I det fanns till vänster en liten tvåvåningslägenhet (man ser lite av entrén), så tydligen hade någon bott där. Tyvärr vet jag ej vem eller när. I den högra delen var det en form av lagerlokal samt att skolan även hade skidor där för elever att låna under vintern. Alla hade ju inte egna skidor. Minns att jag lånade skidor -innan jag fick egna när jag gick i tredje eller fjärde klass. 
Och till vänster om skolbyggnaden syns en del av gamla uthuset dvs torrdassen. Lärarnas fanns till höger i den längan och elevernas till vänster. Det luktade så äckligt där, så jag var glad om jag slapp använda det.

Till höger på bilden är huset som dels var för överlärarens expedition och lärarnas samlingsrum på övervåningen, samt kök och matsal för oss elever på nedre våningen. Jag minns än idag "tant Bia" samt tanterna Ester och Elin, som gjorde vår skolmat. Oftast var den underbart god- men jag avskydde spenatsoppan med ägghalvor och pölsan. Usch. 

Till vänster låg skolans idrottsplan dvs det var mest en fotbollsplan för alla killar tog oftast över. Men vi alla fick möjlighet att träna lite där inför uttagningar till skolmästerskapen med andra skolor, som t ex Rörösjön och Kvitsle, som oftast vann alla tävlingar -både på skidor och inom fri idrott. 
Vi flickor höll oftast på att "bolla" dvs kasta boll med olika varianter och med räkning mot väggen, och på våren var det oftast kulspel som var populärt. På våren blev det även brännboll -och när vi fick möjlighet att använda en del av åkermarken på andra sidan landsvägen så var det brännboll som gällde. 

Kring hela skolgården gick ett staket med brädor överst som man kunde gå på. Det blev periodvis en populär sysselsättning på rasterna; vi vandrade runt, runt och tävlade i hur många varv man gjort.
Och vintertid, så var det slalombacken på Hoverberget som gällde, speciellt på lunchrasterna. Det var nära att åka skidor upp till den och man hann med några åk under den timmen. Även om de flesta av oss åkte på vanliga längdskidor. Det var bara några få som hade riktiga slalomskidor. 
Men roligt hade vi.

Här gick jag mina första sju år i skolan. År som jag minns med glädje eftersom jag tyckte om att läsa, skriva och räkna. Samt att ha många lekkamrater och vänner. En del finns fortfarande kvar i mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar