torsdag 15 juli 2021

Lite historia

 

                                                  Byn Hoverberg med Hoverberget.

Igår (onsdag) kom en överraskning med posten: årsskriften Berg och Åsarne 2020 (årgång 84) med hälsningar från Bertil och Märit Glansberg "i Kalls". Bertil tillhör redaktionskommittén och för i år hade han bett mig om att få använda de artiklar jag tidigare hade i Länstidningen, Östersund med rubrik "Det var en gång min by".  Jag sa att han fick använda vad han vill och även redigera, där det behövdes. Jag blev glad över att han såg min artikelserie som en bit historia om den tidsperiod som satte sina fotspår i min gamla hemby, och även i landet för övrigt. 

Så här presenterar Bertil min artiklar:  

1981 skrev Ingrid Wikberg en artikelserie där hon berättade om sin uppväxt i Hoverberg. Hon publicerade dem sedan 2017 på sin blogg "Jämtstårscha" i en förkortad version anpassad till det nya mediet. Artiklarna beskriver mycket väl den tidsanda som dåtidens ungdomar växte upp i på landsbygden. Vilka funderingar hade man inför intåget i vuxenlivet? Hur mycket skiljer dom sig från funderingar som dagens ungdomar har. 

Landsbygden stod inför en stor förändring, en stor flyttvåg in till städerna startade. Där fanns framtiden och jobben. Liksom Ingrid lämnade flertalet av hennes kamrater Berg för att starta ett nytt och spännande liv långt från den plats som de växt upp i. Bara ett fåtal flyttade tillbaka, men de flesta återvänder varje år några veckor på semestern för att besöka sina föräldrar och träffa andra "återvändare".

Vi vet inte vad som händer med material som publiceras via dagens bloggar när den som äger bloggen väljer att avsluta den. Försvinner de ut i cyberspace? Därför har vi valt att publicera  Ingrids tidsdokumenten om sin barndom så att den finns bevarad till kommande generationer. Vi har även tagit med de delar från tidningsartiklarna som ännu inte har publicerats på bloggen.

Jag kommer kanske att kopiera över artiklarna här. Men avvaktar - det är bättre att folk som läser min blogg köper senaste upplagan av Berg och Åsarne via denna länk till Hembygdsföreningen  Tidskriften är fylld av intressanta artiklar om både människor och om byarna;  t ex skräddare Erik-Jans, Upprop om kvinnlig rösträtt 1913-1914, Johannes Leander - byafotograf och mångsysslare, en fin artikel om en kär vän från min ungdom: John-Uno "Nunne" Mannberg och mycket, mycket mer. Allt så intressant att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar