onsdag 13 mars 2019

Det var dans på ängen...

Dans på ängen i början av 1940-talet

Det kom ett kort ( från Charlotte MTACK! ) som både berättar historia och väcker tankar om hur det en gång var.           
Hennes farbror "Nunne">>>>>  
finns bland alla barnen  som går i klass 1 på Folkskolan i Hoverberg. 

"Nunne" var en mycket fin&snäll kille som jag lärde känna i min ungdom. En kille som var speciell för mig. Tyvärr omkom han i en dykolycka. Så sorgligt och tragiskt. Djupt saknad.

Skolbarnen har tydligen en utflyktsdag och har hamnat på ängen nedanför "Klockars" (där en del av mina rötter stammar från). De dansar och sjunger nog glada visor. En härlig dag med kamrater och jag gissar att ingen av dem funderade på hur världen såg ut då: Världskrig och en galen Hitler som härskade i Tyskland och som delade upp folk i raser och började utrota folk av judisk börd - dem hade han valt till "sitt" folks fiender. 
Men barnen dansar och sjunger, deras glädje ger hopp om en bättre värld. En värld där alla räknas och får chans att växa upp och få goda liv. Hur svårt ska det vara?

(psst: om man klickar på bilderna blir de större!)

2 kommentarer:

  1. Va fint du skrivit! Fina Nunne. Jag önskar så att jag hade fått chansen att lära känna honom.

    SvaraRadera
  2. Ja du- Nunne var speciell. Känner saknad nu. Och tänk att han var din farbror. Även du är så där speciell som skickar foton som väcker minnen och får min skrivlust att blomma. Rosor till dig!

    SvaraRadera