tisdag 5 mars 2019

Stenhammaren anno dazumal


Gården Stenhammaren i Hoverberg - en gård med gamla anor. Där bodde Elin och Martin M. när jag var barn och växte upp. De var vänner till mina föräldrar och de sjöng i kyrkokören som även min mor var medlem av. 
Idag är alla borta.


Fick ett gammalt fint kort som visar Stenhammaren och hur det en gång såg ut. Ett av de mindre timrade husen till höger på kortet är borta- det flyttades en gång till Norrgården. I det lilla hus som står kvar skapade Elin ett lite "museum" med gamla saker och så hade hon visning av dukar och annat som hon vävde. Mycket vackra saker. Jag fick en duk av Elin vid ett sommarbesök och när jag lägger den på bordet så tänker jag på henne och minns hennes glada leende.

Idag ägs gården av en skolkamrat Rut, med rötterna i Dalåsen,  och hennes make. Jag vet att Rut är aktiv inom Hembygdsföreningen och jag brukar träffa henne vid besök i Hoverberg sommartid. Så det finns några gamla vänner kvar i byn- trots att så många flyttade därifrån på 50-, 60- och 70-talen. 
Kanske har vinden vänt. Många har nog känt att det är trivsammare att bo på en liten ort än i en storstad, speciellt om de fortfarande har kvar släkt och vänner och har möjlighet att köpa sig ett nytt hem; hus eller gård där. Men man måste ju ha bil för att allt ska fungera i vardagslivet i en liten by. 
Idag finns ju varken affärer, post eller bank kvar - allt är samlat centralt i tätorten Svenstavik. Tyvärr. Men så verkar utvecklingen vara ute i hela landet.

Tack Charlotte för kort! Så underbart att få ta del av gamla kort- alla väcker minnen. Och fint att låta andra ta del av på min jämtblogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar