måndag 9 december 2019

Ännu ett gammalt minne


Då och då hittar jag gamla minnen instoppade i böcker när jag städar. Idag hittade jag igen ett gammalt vykort från 1959 instoppad i en bok. Boken heter "Frihet Jämlikhet Broderskap" av Carl-Göran Ekerwald. Ett "försök" att förstå den franska revolutionen.


Och jag tänkte på hur otroligt bred Ekerwalds författarskap har varit- han har rört sig från småbyar i Jämtland till stora delar av världen. Och alltid kunnat bjuda på spännande och intressanta samt lärorika tankar. Hans förmåga att berätta och samtidigt i princip "undervisa" är märklig.        

När jag numera läser en bok av Ekerwald så dyker alltid minnena upp från åren i Realskolan (BKR) i Svenstavik, där han var den lärare som påverkade mig allra mest. Han fick min nyfikenhet och läshunger att växa. Även om jag hade växt upp med böcker och närhet till biblioteket och hade en mor som alltid läste och som aldrig la sig i vad jag läste. Det var både barn- ungdoms- och vuxenböcker i en salig blandning från första början jag hade lärt mig läsa.
Vi bodde ju grannar i flera år och jag minns även att min mor då och då tog på sig städjobb hemma hos familjen Ekerwald. Jag har även ett minne av att Ekerwald berättade att han höll på att skriva och tänkte ge ut en bok med olika berättelser. Det var något att vänta på...
Men så bestämde sig min mor att vi skulle flytta ner till Stockholm och livet blev förändrat. Min syster och jag fixade jobb i Sigtuna och i slutet av hösten 1959 så debuterade Ekerwald som författare med boken "Elden och fågelungen". Jag minns att jag tyckte det var en märklig titel. Den nuddade vid något som kunde vara farligt men även lite lockande.

Nå min syster och jag kände oss så stolta -det var ju vår mest älskade lärare och vår käre granne som blivit författare och vi skrev några rader till honom och gratulerade. Efter en kort tid kom ett vykort från Ekerwald där han skriver:

Hoverberg 15/11 -59
Tack för kortet. Här är allt sig likt -bortsett från att jag just nu är inkallad i det militära en månad. Nya skolan trivs vi i, fast klasserna är stora, 37 i tvåan och i trean. 
Hoppas att ni trivs bra. Jag känner till Sigtuna, en riktig idyll. Finast om våren. Hälsa till er Mamma!
Hjärtl.hälsn, Er Carl-Göran Ekerwald





"Psykologiskt fina och nyansrika noveller i norrländsk miljö om udda människors isolering och försök att bryta denna. En 18-årig blyg pojke blir lurad vid sitt bilköp, men får tack vare sin uttjänta kärra sin första flicka. En annan inåtvänd ung man får kontakt med verkligheten tack vare ett sår i handen; en gubbe som stjäl kol berövas rättvisligen den sköna värme han bespetsat sig på"
 (Saxat från en internetsida om böcker)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar