lördag 21 december 2019

Julsnö? Nä.


Det var ganska många år sedan vi hade rejält med julsnö här i Stockholm med omnejd. Tyvärr. Det regnar mest numera och det är grått och trist. Alla träd är så nakna och marken börjar väl snart bli sjuk av vatten.

Men jag brukar tänka på att i t ex Australien är det alltid midsommar när det är jul. Där är allt tvärtemot. Och för mig, som nordbo, känns det så fel. Vanans makt är stor.
Men i år så har Australien drabbats hårt av både torka och så sedan några veckor härjar stora bränder som förstört både skog, odlingar och hus. Så fruktansvärt. Ett resultat av hur människans liv och alla uppfinningar troligen påverkat natur och miljö negativt.
Vi har uppfunnit så mycket utan att tänka på resultatet av alla utsläpp vi skapat genom utvecklingen. Uppfinnarna av allt har nog enbart sett till viss nytta och så att de tjänar pengar på det mesta. Ingen har dragit slutsatser eller testat resultatet av allt. 
Ingen har tidigare tänkt speciellt mycket på miljön. Tyvärr.

Och det finns det ju många som inte vill tro på att något hänt med vår jord, vår miljö och att det är vi människor som bär skuld till en hel del genom vårt sätt att leva. Alla våra industrier som i hundratals år släppt ut "skit" i naturen och så vårt sätt att leva med bilar och flyg, har nog skadat mycket mer än vi trott eller tänkt på. 
Det känns trist - men jag vill tro och hoppas på att man i tid ska kunna åtgärda det som är dåligt. Och så tror ju jag att människan måste börja tänka på hur allt vi gör kan påverka miljön negativt. Finns det fördelar som verkligen försvarar det negativa? Jag tvivlar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar