onsdag 25 december 2019

Jul med japansk "touch"


Julafton med min äldste son Lars blev även en resa till Japan. Han har nyligen kommit hem från ett besök Tokyo och laddade upp en bunt foton på min dator och berättade om alla sina upplevelser. Tokyo har länge varit ett drömresmål för honom - Europa och Amerika har han avverkat flera gånger om. och han bodde ju även några år i Boston. 

Tokyo, som hette tidigare Edo, grundades för över tusen år sedan. Och staden är enormt stor med 23 stadsdelskommuner och där bor omkring 36 miljoner människor!  huvva...

Själv var jag mycket fascinerad av Japan under min skoltid och hade bl a två brevvänner där; en flicka som bodde på ön Hokkaido och en pojke som bodde i Nagasaki.




Min son har bl a en kompis som bor i Tokyo, han är japan och han har även bott i USA. Så min son fick en rejäl guidning av staden och nu planerar han en ny resa till våren. 


Jag fick även en liten "lyckokatt"; Maneki Neko som den kallas i Japan. Hoppas den fungerar...
(klicka på markering så kan man läsa om lyckokatten)

Jag har placerat den i bokhyllan bland mina jämthästar.
Avundas sonen som fått uppleva så mycket vackert och intressant. Så jag måste bara visa en del av hans upplevelser via kameran. Tokyo är både mycket gammal och mycket modern och har delar som ser ut som i New York. Men den gamla kulturen vårdas och är kulturmärkt.










   foton:  ©Lars S.

2 kommentarer:

  1. Det var en häftig resa det. Fina bilder också! Kul att han delar med sig av bilderna.

    SvaraRadera
  2. Ja, han har verkligen gjort en "resa" - skulle gärna velat gjort den. Japan är så speciell med både kultur och miljö.

    SvaraRadera