torsdag 13 augusti 2020

Dag av rejäl insikt ...


om hur beroende av el vi är. Elen försvann nämligen på förmiddagen när jag
skulle kolla min mailbox... 
Nå Jag tog en tur ut i sommarvärmen istället och gjorde nyttiga saker -både motion och så lite inköp.               
Men oj- problemet med el fortsatte och jag har precis fått den tillbaka nu i kväll.. Halva Stockholm & Farsta & Hägersten och något ställe till har varit utan el i princip hela dagen.

Man inser ju hur avstängt vardagslivet känns när internet inte fungerar -tur man har vanlig telefon som fungerar så jag kunde ringa och kolla vad som hänt och hur länge avstängningen skulle vara. 

Men det är märkligt att Stockholm inte har tillräckligt med reserv-aggregat utan att ett elavbrott drabbar så otrolig många. Och inte lär vi får lägre elräkningar pga detta. Jag blir så arg på att det alltid är de stora företagen som klarar sig. 

Det känns orättvist. Så tänkte jag på hur det var förr i världen -då allt var enklare och folk inte var så beroende som vi nutidsmänniskor är. El och sedan internet har verkligen påverkat vårt sätt att leva. Sommartid när jag varit bortrest på semester har jag inte brytt mig -men i år med corona-virus och inställda resplaner så känner jag mig mer beroende av just el och av internet. Det är enklaste och billigaste kontakten med omvärlden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar