onsdag 26 augusti 2020

Ett speciellt "Smultronställe"


Det finns s.k. "smultronställen" överallt. Platser som är lite speciella och som ger upplevelser både fysiskt och psykiskt samt även lite spänning. Platser man gärna återvänder till med jämna mellanrum och njuter av. 
Jag har ju mina uppe i min gamla hembygd -men även här i Stockholm finns det platser jag återvänder till och besöker med jämna mellanrum. 


Som t ex Vinterviken, en plats med både trädgårdsodlingar, blomrabatter, café med en skön trädgård att sitta i och så en restaurang med god mat. Man kan gå runt och njuta av gamla hus och spännande skogsstigar och känna sig som en del av allt det sköna och vackra. Vinterviken har varit ett utflyktsmål i många år, sedan jag flyttade till Midsommarkransen och började lära känna omgivningarna och lärde mig bästa genvägen ner till Mälaren. 
Där har jag gått runt, badat i sjön, njutit av blommor och träd samt även njutit av olika artistuppträdanden som det bjudits på. Just detta att kunna välja att sitta ute eller inne och att kunna njuta av både sång och musik och intressanta konstutställningar. 

Det är ett populärt utflyktsmål  för många Stockholmare just för att där nere så känner man att allt är natur och kultur. 
Från början var det Alfred Nobel som i mitten av 1800-talet köpte området och byggde sin dynamitfabrik där samt bostadshus. Och allt är så vackert och intressant att vandra runt i. En plats som jag kan rekommendera till alla som älskar att njuta av skön natur, kultur i olika former. En plats som tvättar själen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar