fredag 14 maj 2021

Minnen från min barndomstid

 

År 1940 byggdes det hus som blev nya Apoteket i Hoverberg. Tidigare hade man haft apotek på pensionat Strandgården. Det här fotot visar apotekarfamiljens stora ingång- som ligger mot sjösidan: det fanns även ingång på ena kortsidan som gick direkt till familjens kök.

Man kan läsa lite historia på denna sida om Apoteket. Klicka på blåmarkeringen!

Den förste apotekarfamilj jag minns hette Boberg; de hade en son Karl-Magnus, som var en lekkamrat när jag var liten. Vi var nästan jämnåriga, tror att Karl-Magnus var ett eller två år äldre än mig. Familjen flyttade omkring år 1952 och då kom Apotekare Eriksson.

På fotot ovan är det tydligen de som byggde huset som står på rad framför den sida som vette mot landsvägen. Kanske har jag någon släkting som finns med (?)

Här ser man tydligt hur det såg ut då- med busshållplats utanför entrén alldeles bredvid björkarna som man lät stå kvar.

Min kära faster Anne-Marie arbetade där och även en period efter att apoteket flyttat till tätorten Svenstavik.

Huset är fyllt av minnen från barndomen, med lekar, julfester och det var apotekarfrun Boberg som visade konsten att koka och äta kräftor. Ett märkligt havsdjur med klor, som var svart i färgen, men djuren blev röda när de kokades.

Jag blev som vuxen överraskad när jag en sommar hyrde sommarstuga hos "Tant Tella" bakom berget och en eftermiddag knackade det på dörren- jag öppnade och där stod en äldre kvinna och en yngre man. Jag kände inte igen dem. Det var fru Boberg och sonen Karl-Magnus !! -De hade hört att jag var på semesterbesök och ville träffa mig. Jag tror att Bobergs bodde i Dalarna då -är lite osäker -men de var på besök hos en familj de kände som bodde nära Tant Tella. Så det blev en mycket speciell pratstund om barndomen. 

Idag är Apoteket flyttat till Svenstavik och detta hus är privatbostad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar