lördag 14 september 2019

För över hundra år sedan....



Ett riktigt gammalt vykort över byn - som jag fick från min syster häromdagen. Ett kort som skickats till någon för att gratulera ( födelsedag?) och det är en dam som heter Gerda S. som skrivit. 
Kortet är taget innan man höjde tornet på kyrkan. 

Saxat från Wikipedia: 
En större renovering och ombyggnad genomfördes 1908-13 av arkitekterna Fredrik Falkenberg och Erik Lallerstedt då bland annat tornhuven fick sin nuvarande utformning och portalen utsmyckades med kalkstenskolonner. Även interiören fick nya dekormålningar och bänkinredning. 1963 utfördes ytterligare en renovering då många av Falkenbergs tilläggs togs bort.

På vykortet ser man att den täta granhäcken runt gamla kyrkogården ännu inte har vuxit till sig. Idag är den så tät och alltid så välklippt. Även ångbåtsbryggan verkar vara i sin linda. Men pensionatet Strandgården ser ut som jag alltid minns det. Det huset är ju över 130 år gammalt och jag har skrivit om det tidigare i bloggen. Här är en länk till en fin ÖP-artikel om det husets nuvarande historia. Det händer saker i min gamla barndomsby och det är roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar