onsdag 4 september 2019

Sommarminnen...


Hösten på intåg. Lite svårt att tro eftersom vi haft så fint, skönt väder under så många veckor. Men det har nu regnat lite, bara korta skurar, så det behövs mer regn för allt är så torrt. Vädret har varit så konstigt i flera månader och det känns inte bra. Trots allt så hade jag en skön "semester" uppe i Jämtland och kunde njuta av allt. Hittade igen en hel del kort jag tog i somras som jag nu delar med mig av.

Den här gamla ladan, som även varit lite av ett båthus, håller nu på att förfalla. Den ligger ganska nära stranden man går från gamla sågen mot ångbåtsbryggan. En tur jag brukar ta varje år jag är på besök i Hoverberg.

En vy från bryggan, ut över sjön mot Svenstavikshållet. Det kom lite lätta moln just då så det ser gråare ut än vad vädret var. Det var en underbar sommardag.


Från kyrkogården så tog jag kort mot Olsjuls och Mackés. Olsjulsgården var ju en av de äldsta släktgårdar i Sverige som gått i arv inom samma familj i många hundra år. Men idag är det nya ägare.


Det där Berget.... man kommer aldrig från det. Och en del dagar så ser det så högt ut- beror nog på var man står.
Här är vyn från ängen vid Mångsmårs 


Och här är resten av berget från samma äng. Det syns på kortet var berget ska hänga ihop om det vore ett större, avlångt foto.
En gång i tiden, för mycket länge sedan så låg nog berget på en egen ö.
Det finns tecken på det; myrmark och vattendrag genom skogsområdet.

Och så till sist kyrkan från början av stigen vid sjön. 

Jag tycker att naturen här är så vacker, en riktigt gammal jordbruksbygd och tack och lov så finns fortfarande några gårdar kvar som har ansvar för den lokala jordens resurser. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar