måndag 23 september 2019

Städfynd...




När man röjer och städar så fyndar man ..."pappersskräp" som åker in i kakelugnen. Men jag var ju tvungen att fota av en del bara för att det väckte gamla minnen.  Biljetter från biobesök, fotbollsmatcher, Cirkus Rolando (flera somrar) och så andra tillställningar både i hembyn och sedan jag flyttat till Stockholm.


Tänk så många filmer jag såg i min ungdom- både i Hoverberg men även på biografer som fanns i grannbyarna. Jag hade glömt att just biografer var något som fanns nästan i varje by. Fantastiskt. 


Men TV:n hade ju inte slagit igenom på 50-talet, så bio-besök var nog något de flesta gjorde, det var ett avbrott i vardagslivet. Och jag tyckte om att se film, det var väl ett sätt att försöka drömma sig bort från vardagen och samtidigt var det nog en hel del filmer jag tyckte om. 







Som t ex de första Elvis-filmerna;  och så James Deans tre filmer. Han omkom ju i en bilolycka så hans skådespelarliv blev kort. Minns att när jag läste att James Dean var död så kändes det så konstigt; han var ju så intensivt levande på filmduken. 
James Dean omkom redan år 1955 i en bilolycka. Han blev som en sorts "Kristus"-figur för många ungdomar sedan.


Jag minns även att vi tog filmaffischer från anslagstavlan när filmen var visad. Jag satte upp en del på väggen vid sängen och en del blev faktiskt "omslagspapper" på mina läroböcker.

 Återbruk!


Jag hade alltså sparat en tjock bunt biljetter i en sådan där liten Marabou chokladkartong, (goda praliner mmm)
som inte finns idag. 
Och virat ett rött sidenband om och stoppat i en större kartong med gamla brev från ungdomar runt om i världen som jag brevväxlade med. Det var också populärt på den tiden. 

Ibland blir en städdag en minnenas dag.... 

2 kommentarer:

  1. Å så härliga minnen! - cirkus Rolando (finns den idag?), gamla biobiljetter och James Deans märkliga "korsfästelse" - men chokladkartongen minns jag inte.

    SvaraRadera
  2. Ja och jag minns det mesta med glädje - utom att James Dean var död redan när filmerna kom till Sverige.
    Det kändes sorgligt, han var så bra och så fin.
    Tror inte det finns någon Cirkus Rolando idag- de borde jag ha sett annons om i ÖP om de var på turné.

    SvaraRadera