onsdag 31 juli 2019

Konsthantverkare Mannberg



De kom och överraskade en kväll, Gunnar M med sin brorsdotter Charlotte M - först kände jag inte igen lillebror Mannberg, men minns honom från min ungdom.


Gunnar är konstnärlig och på Hembygdsgården, i serveringen, har de ett högt glasskåp med fantastiskt gjorda modeller av olika hus som Gunnar snickrat ihop. Helt underbart! 

Jag såg det första gången för några år sedan och blev helt förälskat i skåpet med innehåll. Det är modeller av olika hus -allt från bostadshus till uthus som härbren, bodar etc,  då ville jag köpa ett modellhus och frågade personal på hembygdsgården om jag fick köpa ett -men icke- de var inte till salu. 

Nu frågade jag Gunnar om han inte kunde sälja ett hus och han skulle fundera på det. Jag är i alla fall spekulant. Så jag hoppas att jag blir husägare nästa sommar - om/när jag besöker Hoverberg.

Det kändes så fint att lära känna honom lite mer; även om åren har gått - så känns vi ju mera jämnåriga idag. Hans tre bröder har jag ju haft både skol- och fina vänskaps- relationer med. Sören var klasskamrat i sju år och efter fotbollsspelande i Bergs IK så värvades han till Hammarby och blev stor fotbollshjälte, en broder "Pally" spelade också fotboll i Bergs IK en tid och den fjärde "Nunne" gav mig ett så vackert minne av en heldag i Östersund den sommaren jag flyttade från byn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar