tisdag 23 juli 2019

Rundvandring; fortsättning


 Vid vägkorsningen uppe i byn finns numera en annonstavla där man kan få tips om olika aktiviteter i Hoverberg med omnejd.

Huset som först var nya Konsum och sedan togs över av Segers. 

Tänk jag minns, från när jag var mycket liten, det gamla stora röda hus som var "Kooperativa" som man sa; Det låg utefter vägen man tar när man ska till Hembygdsgården. Och jag kommer ihåg en snäll tant som arbetade där, hon kallades "Bojan" och hade så vackert blont, lockigt hår. 
Minns att jag  köpte julklappar där, hade sparat lite pengar och även fått en slant av farmor; jag tittade bland annat på en speciell liten fickkniv och tänk jag fick köpa den lite billigare av Bojan, eftersom mina "julklappspengar" inte räckte. Den fickkniven gav jag till min bror Olof och han blev så glad. Jag undrar vad mina andra syskon fick av mig, jag hade ju köpt "klappar" där till alla den gången. Men den lilla fickkniven minns jag så väl.

Så var det en gång: mjölkpallar där bönderna ställde sin mjölkflaskor varje morgon och som "mjölkbilen" hämtade för befordran till mejeriet i Svenstavik.

Lings, kallades gården (Bergsgården), en av de större i byn. Släkten Ling var också ganska många som kom hem på sommarferier. Minns från min ungdom Staffan, som bodde norrut vid kusten (Luleå eller Umeå) och så Göran, som bodde i Stockholmstrakten. Göran var ganska bra på att dansa och besökte ofta Galhammarudden när han som tonåring var hemma hos släkten på sommarlov.

Här tar man vägen upp till Hembygdsgården, som under årens lopp blivit större med många hus och olika aktiviteter.


Hembygdsgården -det bästa stället att besöka sommartid om man vill träffa gamla vänner och skolkamrater. Dessutom ligger den så vackert vid foten av Hoverberget.

Tänka sig, så passande, ett gäng med söta kossor betade i hagen som ligger vid vägen till Hembygdsgården. Även dem hälsade jag på och de kikade så nyfiket på mig.... kanske såg de att jag inte var en nutida byinvånare... muuu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar