söndag 21 juli 2019

Byn i mitt hjärta



Tankar efter en vecka i Hoverberg
Byn jag växte upp i och som har en speciell plats i mitt hjärta.

Tack vare min skolkamrat Margareta så har jag åter fått njuta och uppleva denna underbara by, återsett platser, vandrat runt i byn och återupplevt gamla minnen OCH träffat många gamla skol-och ungdomskamrater vid besök på Hembygdsgården och konsert i kyrkan.


Konsert i kyrkan med Karl-Ove Mannberg som spelade fiol så det kändes under huden. Karl-Ove spelade med en pianist Lena Johnson - en fantastisk musiker som också har sina rötter i Jämtland. 
De bjöd bland annat på Mozart och Franck.
Efter konserten träffade jag bl.a "storebror" Gunnar Lindgård från Helgebacken Oviken, där jag var "lillasyster" några somrar hos min mors kusin Elin. 
Och så träffade jag vänner från ungdomen: Kick och Ulla, Birgitta I, Lars-Erik M. m fl.
  


Dessutom hade jag glädjen att äntligen få träffa Charlotte M som förra året kontaktade mig via min "Jämtstårscha-blogg". 
En helt underbar ung kvinna, brorsdotter till "Nunne" som jag hade en kort romans med innan jag flyttade till Stockholm.
Det kändes så fint att få lära känna henne personligen; hon kom även en kväll och överraskade tillsammans med sin farbror Gunnar M och oj vad vi pratade -om allt. (tror jag...) På något vis så kändes det som om hon var en vän från ungdomen. Charlotte kom och hämtade mig och Maggan på onsdagen så vi fick uppleva musikkvällen tillsammans i kyrkan. 

Alla dessa möten med alla fina ungdomsvänner. Jag är uppfylld av allt. Känner hur jag fylldes av energi och glädje i hela kroppen.

Hoverberg i mitt hjärta.

3 kommentarer:

  1. Hoverberg is still in my mind and my heart.
    Rafał from Poland.

    SvaraRadera
  2. Hej Rafal, Ja min gamla hemby är vacker! En plats som jag alltid bär med mig. Och som jag besöker nästan varje sommar. Men inte i år pga corona-viruset. Har även du bott där?

    SvaraRadera
  3. I will send her greetings from you! Yes- she is a very lovely girl.

    SvaraRadera