söndag 7 juli 2019

Skucku - en gammal by


Ett gammalt vykort från omkring år 1900. 

Öster Skucku. En stolt hästägare med sin vita häst framför kameran. Några gårdar syns och i bakgrunden Hoverberget. Man kan nog ganska lätt hitta igen platsen där fotografen stod. Och visst är det ett vackert vykort! Lite annorlunda än de som tas idag -även om jag gissar att vykort inte är en så lönande industri längre. Hur många skriver och skickar vykort idag? 

För mig är Skucku byn dit vi ungdomar åkte på danstillställningar i min ungdom.
<<< Bygdegården där hade ofta så bra dansorkestrar inbokade och det var ett populärt dansställe.
Jag besökte platsen för ett tiotal år sedan, det var "loppis" anordnat en helg så jag och min kompis "Maggan" gjorde en utflykt dit. Minns att jag fyndade en gammal bok för 10:- och så träffade jag några gamla bekanta från ungdomsåren.

Lite historia: Skucku är en by i Bergs kommun i södra Jämtland, belägen i Bergs distrikt, fem kilometer nordost om Svenstavik och cirka 60 kilometer söder om Östersund. Byn gränsar till Skanderåsen i nordväst, Bingsta i sydöst och genom skogen Östberg i sydväst. Byn kan uppdelas i Västerskucku och Österskucku

Namnet Skucku tros komma från ordet skakk som betyder lutning, då byn sluttar mot sjön NäktenDet finns dokumenterat att byn funnits sedan 1480, men den har troligen funnits långt innan dess. På den tiden bestod byn bara av ett fåtal gårdar och man försörjde sig på jordbruket.
Så småningom kom utvecklingen och det fanns både små affärer och egen folkskola under lång tid. Men... idag är det en by där både skola och affärer sedan länge är nedlagda, som så många andra bondbyars utvecklingshistoria är idag. Men det är ju den utveckling vi ser överallt ute på landsbygden. Tyvärr.
Det känns faktiskt lite sorgligt inombords när jag tänker på alla dessa levande byar som fanns i min tidiga ungdom. Idag töms de på folk. Inga danser och tillställningar som folk besöker - kanske en auktion då och då som samlar besökare -men annars? Ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar