måndag 22 juli 2019

Rundvandring


Jag bestämde mig för att göra en liten rundvandring i Hoverberg och den gjorde jag söndag 14 juli innan jag skulle besöka Hembygdsgården. Det kändes lite nostalgiskt att vandra välkända stigar och vägar -med kameran laddad. Så det blev en hel del kort. Jag började med att ta strandstigen från "sågverksviken" till ångbåtsbryggan, gjorde en runda på kyrkogården och satte några små rosor på en speciell grav.




 Sedan blev det en promenad upp genom byn till svängen där vägen börjar sin runda runt berget. Där träffade jag på två fina hästar som jag var tvungen att prata lite med. Och tänk den ena gnäggade tillbaka till mig som om han förstod vad jag sa.
Tänkte överraska kulturvetare Tirén, men Svante var inte hemma, så då blev det istället en titt på gamla folkskolan som numera är privat - någon har köpt huset och byggt om till privatbostad. Jag fylldes av så många minnen från min uppväxt; sju år var jag elev på folkskolan och alla åren minns jag med glädje.


Så besökte jag gamla Ordenshuset, numera Bygdegård och rejält ombyggd, men jag kunde ändå känna igen mig. Tänk alla filmer jag såg där och så vår IOGT-förening och när åldern var inne några danser;    t o m en skoldans hade vi som gick BKR, realskolan i Svenstavik, fått anordna där. Jag stod länge och såg ut över byn och lät minnena komma, det ena efter det andra. Märkligt att minnen och upplevelser nästan kan överväldiga en när man hamnar i en miljö som betytt så mycket. Jag fick en tjock klump i halsen när minnena dansade förbi.
Man håller tydligen på att ordna en riktig parkering på marken nedanför bygdegården -och det behövs ju i vår bilburna tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar