tisdag 29 december 2015

Och mitt i byn ligger kyrkan

 År 1964 återinvigdes kyrkan efter att ha genomgått en rejäl upprustning. Nya tak -både inomhus och utomhus. Min farbror Kalle var bl a med och lade nytt kyrktak.
 År 1970 samlades konfirmander av årgång 1930- jag känner igen en del av dessa tanter och farbröder från min uppväxt. Många av dem var aktiva inom hembygdsföreningen. Och många såg till att det blev en "julmässa" uppe i gamla ordenshuset. Något, som tillsammans med sommarens midsommarfest på hembygdsgården, var en av årets höjdpunkter. 


Gamla folkskolan i Hoverberg, där jag gick mina första 7 år, blev sedan förskola när skolan förändrades till 9-årig grundskola och barnen fick åka skolbuss till Svenstavik där skolundervisning fortsatte i en helt nybyggd skola. I det här huset på fotot låg våra matsalar och köket där maten lagades. Hemlagad och god mat fick vi - utom spenatsoppan med ägghalvor. Den var äcklig tyckte jag då.


En annan form av religionsaktivitet hölls i Frälsningsarméns hus, som ligger nära Hoverberget, det var populärt tidigt på 1950-talet och deras  årliga "skördefester"  var något som drog publik. 
Där fanns två kvinnliga frälsningssoldater som både predikade, sjöng och även höll söndagsskola och jag minns dess verksamhet som enbart något positivt.
Idag är verksamheten nedlagd sedan många år och huset såldes, byggdes om och är idag privatbostad. Så kan det gå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar