måndag 4 april 2016

Ett skitminne...


Alla dessa utedass jag minns från barndomen. Som användes och var en del av vardagslivet. 
Även om jag växte upp i villa med modern vattentoalett, så fanns fortfarande utedass kvar speciellt på bondgårdarna, ofta i anslutning till gödselhögen. Allt kom sedan ut på fälten där det plöjdes ner och sedan kunde åkrarna sås med nyttoväxter. Återbruk kallas det idag.

Min mormor kallade utedasset för "Prevete" troligen från franskans "Privete" och min moster kallade dasset för "Konfusenbo". Kanske var det ett ord som hörde samman med "fan, satan"? eller var det så att hon läst Konfucius och att dasset för henne var ett ställe där man kunde sitta ostörd och tänka?
Det finns fantastisk många dassbilder på internet och jag fyndade dessa som jag känner "igen". Så såg de ofta ut. Dassen. 

                










Jag minns en gammal vers om dasset som jag tror går ungefär så här:




                                Jag skiter i mitt                             
0ch skiter i ditt
Jag skiter i vått
och skiter i torrt
  Jag skiter i varmt
och skiter i kallt
     Jag tror ta-mig-fan
     att jag skiter i allt.

Häpp!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar