onsdag 20 september 2017

Dagboksnotering från 1899

Det är min farfars bror Olof Halvarsson född 1888 som skrivit med prydlig handstil och med bläckpenna. Och stavningen är som den är. Jag har kopior  av original som min farbror Kalle hade i sin ägo.

Eldsvådan den 10/4 1899
Olof Halfvarsson

Tiden då jag fick kännedomen eldens utbrått var omkring klockan halfv 6 då min pappa väkte mig, att elden är lös i Prestladugården och jag opp i fult galopp och klädde mig till topp. Hvarest jag då befann mig. I sängen. Och hvarmed jag var sysselsatt. Med sömnen. Hvad jag iaktog rök och låga kreatur hästar och folk strömmande efter vägarna somliga körde vatten ifrån sjkön och somliga sprutade vattnet på elden för att släcka den. Hvad jag då sedan jorde. Jag gick dit och sen på skolan. Huru mycket af huset bran ned röstet och delsvist innantaket. Och hvad står kvar murarna och delsvist innantaket. och varest Elden började jenom en taklampa inne i ladugården som brände sönder taket och så började där brinna på foderjällen. 



Jag gissar att det var en stor nyhet att ladugården i Prästgården eldhärjades, men byns folk var aktiva och deltog i släckningen. Och det blev väl en ny uppbyggd eller renoverad ladugård sedan.
Lokalnyhet från anno dazumal
Och det blev i alla fall en ögonblicksskildring bevarad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar