söndag 31 december 2017

Med önskan om ett Gott Nytt År!


Nu tändas åter ljusen i min lilla stad, 
två ganska svaga lyktor framför rådhusets fasad. 
Lyser över ströget, där går Kalle och Marie, 
och blinkar emot Vera på Waléns konditori. 
Och grabbarna i gänget står och pratar ner vid Grand, 
om flickor och om fotboll och om livet med ibland. 
Från hotellet hörs en trio i Tousellis serenad. 
Det är kväll i min lilla stad. 



Östersund 
Det var radioprofilen Per Martin Hamberg (1912-1974) som under pseudonymen Eric Decker skrev texten till en schlager som var ganska populär i min ungdom. 
Per Martin Hamberg som kom från Stugun där hans far var präst, hade bott och studerat i Östersund. Då hade han även kontakt och samarbete med Karin Juel - en annan kulturperson med anknytning till Hoverberg. Och idag är det Karin Juels barnbarn Therese som äger mitt gamla barndomshem.
Per Martin Hamberg hade tydligen även släktanknytning till Hoverberg och till huset "Deckers", där någon med namnet Decker hade bott. 
Min farbror John med familj köpte "Deckers-huset" omkring 1960 och bodde där under många år. Jag minns att huset var lite speciellt, två ingångar och spännande med alla sina utrymmen och närheten till sjön.
Så småningom så blev det nya ägare till huset; dottern til min syster vid havet E-noor köpte huset. 
Ibland är världen liten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar