tisdag 15 maj 2018

Minnesbilder


På stigen ner till badstranden hör jag rösterna från ängen. Jag känner igen dem. Det är mina bröder som kivas om en boll. Alla tre vill ha den. Vem är målvakt? 
Alltid samma krigande om en gammal fotboll i läder med sömmar. Museiföremål idag...
<< Min syster ber mig vänta, hon har glömt baddräkten och springer fort uppför den långa vägen till vårt hus. Det är full sommar och vi är barn med myggbitna armar och ben, smultrontungor och har mors rabarbersaft i glasflaskan med porslinskork. ( Idag finns nog inga sådana flaskor). Det är en så vacker sommardag och solen gassar. Vi badar i vår vik och allt blir till ett sommarminne. Den steniga stranden, grannflickorna i Svenors som har tunna skor av tyg på fötterna - å vad jag önskade att jag hade sådana badskor. Våra försök att simma hindras av alla stenar som är i vägen, men om någon sommar ska vi få gå i simskolan på Galhammarudden och lära oss grunderna ordentligt.

Nära vår lilla badstrand ligger en liten tvättstuga; utanför står en stor järntunna på stenar och under brinner en eld. Där kokas all vittvätt. Det är Jöns-Olof och Gertruds tvättstuga, men grannar får låna den gratis - bara man håller med egen ved. Jag hjälper till ibland med att ro ekan ut på sjön en bit, när mor ska skölja tvätten. Det är ett tungt jobb och det tar tid.
Jöns-Olof och Gertrud reser ofta till Amerika,där de har släkt, och de berättar om en stor och berömd cirkus de besökt där och hur stora städerna är. Gertrud får varje månad tidningar som Look och Life från släkten 'over there' och när vi börjat läsa engelska i folkskolan så får vi tidningar av henne. För att träna språket och snart klarar jag av att läsa både artiklar och noveller på engelska. 

Mormor letar sina glasögon under våra förtjusta fniss... de sitter uppskjutna på hennes hår, men vi låtsas som ingenting. Så minns hon sin glömska och skjuter ner de små runda glasögonen på näsan, och vi skrattar gott tillsammans. Mormor sitter sedan i korgstolen och läser i en bok med röda skinnpärmar. Hon har sitt hår uppsatt i en flätad knut på huvudet. När jag tänker på henne idag så ser hon ut som en tavla av Kröyer. Så liten och vacker. Och med varma leende ögon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar