lördag 5 maj 2018

Rötter


Där man har sina rötter finns en del av ens personlighet. 
Där man växte upp, gick barfota i gräset, badade i sjön så fort sommaren kommit med sin ljuvliga grönska och åkte skidor över åkrarna vintertid, och där man gjorde utflykter till spännande platser och omgavs av människor som visste vem man var, blev en del av ens personlighet. Allt och alla påverkade under uppväxten. Kanske mer än vad man förstår när man är mitt uppe i det. Själv bär jag med mig starka minnen och varma känslor för den by som en gång var "min". Där fanns större delen av min släkt och allt var så självklart enkelt. 



Idag kan jag känna en mycket stor saknad och en ännu större längtan. Och på något vis blir dessa känslor starkare när man blivit äldre. Men jag har trots allt en möjlighet att få njuta av sommarbesök i Jämtland tack vare min kära gamla skolkamrat och kompis som varje sommar vill att jag kommer upp på besök.
De besöken är som smultronställen. Och detta att få vistas en tid där man växte upp betyder oerhört mycket för mig. Även om jag inser att jag numera inte är  en vanlig bybo -så är jag en besökare med starka rötter i den jamska myllan.

Och en höjdpunkt under mina besök i hembygden är att besöka hembygdsgården i Berg och njuta av både gammalt och nytt. Det är en så fin gammal hembygdsgård som har öppet varje helg och går jag dit -ja då träffar jag alltid gamla bekanta, skolkamrater och vänner från ungdomsåren. Och många gånger är det någon form av underhållning. 











Många gånger har jag njutit av fantastiskt vacker musik med Karl-Ove Mannberg och Bengt-Eric Norlén. Dessa fiolens mästare som vuxit upp i det jamska landskapet.


Allt sköts av hembygdsföreningen och med frivilliga arbetsinsatser. Man kan ta en kopp kaffe med bröd i serveringen och ibland är det tunnbrödsbak och man kan köpa med sig nybakat tunnbröd. Som smakar sååå ljuvligt med smör och messmör på och det väcker minnen från den tid när det bakades tunnbröd på min gamla släktgård.

Hembygdsgården är sommartid en helt naturlig mötesplats för hemvändare och besökare med rötter i byn och byarna i närheten. 
Det är en naturlig social plats att besöka om man vill träffa vänner och skolkamrater som en gång var en så viktig del av ens liv.

SÅ: alla med rötter och band till Hoverberg borde självklart stödja denna fina hembygdsförening  med bidrag. Man kan vara medlem och betala en årsavgift,  en struntsumma på 100:-/år.  MEN alla kan bidraga med extra pengar så att de gamla husen kan underhållas på bästa sätt och aktiviteter kan fortgå! 

SÅ öppna plånboken och var generös:

Bergs Hembygdsförening 
BG 215-3195



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar