lördag 22 september 2018

Så kom då hösten

Senare än vanligt. 
Men väder och årstider har varit upp och ned -än så länge detta år. Sommaren kom snabbt efter en kort vår som knappt märktes och det blev som sagt en lång het sommar. Och värmen har hållit i sig även nu i september med temperaturer över +20 grader varje dag. Och en "riktig" vinter har vi ej haft på ganska så många år. Så det känns konstigt. 
Jag minns när jag travade genom snödrivor på Sveavägen när jag studerade och skulle till skolan- man hann inte ploga gator och trottoarer så det blev en hel del plumsande i snö.



Nå, nu börjar en del träd att skifta lite i färg och snart står lönnarna röda och vackra. Ekollon har redan börjat dansa ner på trottoarer här där jag bor och jag plockar en del- de är så vackra när de är färska. Ett år planterade jag ett ollon och tänk det började gro efter några månader. Men jag är lite vilsen när det gäller trädodling-så det blev aldrig något av det försöket.


Jag vandrade genom skogen över Hägerstensåsen häromdagen och kom på ett lingonställe så jag plockade lite och åt. Minns när jag gick i folkskolan i Hoverberg och att vi varje höst (under några år) skulle plocka två liter lingon till skolköket! Ett smart sätt att hålla matbudgeten kan jag tänka. Men vi fick även "potatis"-lov tidigt på hösten -varför förstod jag inte. Vi behövde ju aldrig ta med en kasse potatis till skolköket. 
Men eftersom vi varje år planterade några rader "pärer" vid farfars potatisland så fick vi hjälpa till att plocka. Oftast var det den goda mandelpotatisen och än idag känner jag glädje när min lokala affär erbjuder just mandelpotatis bredvid "vanlig" potatis. Det är en speciellt god smak på just den sorten.

Och i morgon, den 23 september är det höstdagjämning....

Höstdagjämningen inträffar när solskivans centrum passerar gränsen mellan norra och södra himmelssfären, det vill säga passerar himmelsekvatorn. Punkten på himmelsekvatorn där passagen sker kallas höstdagjämningspunkten. Vid höstdagjämningen är natten nästan lika lång som dagen överallt på jordytan; att dagen fortfarande är något längre beror på horisontalrefraktionen (optisk effekt som kröker horisonten) samt på gryning och skymning


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar