tisdag 18 december 2018

Det lackar mot jul


För mig hör snö och jul ihop. Präglad som jag är av mina uppväxtår i republiken Jämtland. Men här i Stockholmstrakten är det inte så ofta vi har snörika vintrar. Men då och då så händer det att snön vräker ner i massor. Minns en vinter på 1980-talet då jag travadesnö upp till knäna utefter Sveavägen, på väg till skolan. Trottoarerna var helt täckta av snödrivor, men plogbilarna hade som uppgift att få alla gator snöfria för trafikens skull, så plogning av trottoarer för gångtrafikanter var något som kom i andra hand. Typiskt vårt bilsamhälle.




Men alla barn var ju glada som kunde leka i snön, skapa snögrottor och snögubbar. Så de barn som växte upp då har ju minnen av några "riktiga" vintrar. 



Nå, nu har vi fått lite snö och en tjock vacker frost som klätt in hus och träd så allt ser ut som ett julkort. Och idag så har barn tagit den första åkturen med pulka på Julikullen, en liten park med en brant kulle i mitt kvarter -helt perfekt för små barn att njuta av.

Det luktar vinter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar