tisdag 4 oktober 2022

Strandgården i Hoverberg

 

Trots att min gamla hemby Hoverberg idag är en liten by utan affärer som det en gång fanns många av - så finns det yngre bybor som planerar och ordnar lite nytt.  Kanske typisk för en del gamla bondbyar av idag. En ny generation har insett att inget kommer "gratis" -man måste själv jobba för det man vill ha.  

Så kom idag en underbar video från min kära syster som hittat den på youtube och som gör reklam för gamla Strandgården, det som en gång var ett pensionat. 
Jag vet att några yngre bybor köpte huset för många år sedan, då det stod och förföll efter att Tant Brita lämnat jordelivet. De planerade visst att rusta upp huset och åter öppna stället för gäster. De tänkte modernisera så att alla gäster skulle trivas. 

Strandgården var ju en medelpunkt i byn under  mina tonår. Det fanns en kiosk där som tant Brita öppnat i ena änden av huset och platsen blev ett träffställe för oss tonåringar på kvällarna. Vi kunde köpa godis och tidningar i kiosken och cigaretter för dem som rökte. Jag tyckte tant Brita var som en extra vuxen för just oss tonåringar. Hon brydde sig.

Min kamrat Maggan berättade lite om vad hon hört en sommar för fem-sex år sedan då jag besökte henne: att det var nya ägare till pensionatet och jag var då dit och kikade in lite. Det såg så spännande ut med alla restaurering och de planer jag hörde talas om. 

Så här skrev jag för några år sedan om just Strandgården och gamla minnen: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar