fredag 26 augusti 2016

Sommarminnen

                                                     x
Samtidigt som jag var uppe i min gamla barndomsby i juli, så firades det konfirmandjubileum för flera olika årgångar. Det var först en kort och fin samling i kyrkan och sedan möjligheter att umgås lite närmare uppe på vackra Hembygdsgården, där det serverades kaffe. Det blev en mycket fin dag med gamla skolkamrater; Även om jag knappt kände igen en del. Åren har gjort sitt.

Tyvärr så kan eller vill inte alla vara med på sådana här träffar, så många lyser med sin frånvaro. 
Jag skulle ju ändå vara en tid däruppe, så självklart passade jag på att träffa gamla ungdomsvänner. Men ibland så önskar jag att man hade mer tid på sig. Det blir så korta möten.

I år så kom ju min gamla barn och ungdomskamrat Monica hem på besök, från USA där hon numera bor -så det blev lite tid för oss att minnas och prata. 
Jag, Monica och min kompis Maggan gjorde även lite besök hos gamla människor som alltid funnits med under åren vi växte upp. 
Bland annat besökte vi Birgit, som som arbetade på apoteket samtidigt som min faster Anne-Marie, när jag var ung. Birgit blev oerhört glad och tacksam över att vi kom och överraskade, så det blev en mycket trevlig eftermiddag med prat om hur allt hade blivit. Och självklart blev det en annan dag ett långt besök hos faster Anne-Marie, som bor i Svenstavik, Bergs kommuns tätort.

Min gamla by är ju inte som den en gång var när jag växte upp. Och många gamla lever ett ganska ensamt liv, om de inte har en familj eller släkt nära sig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar