fredag 26 april 2019

En kakelugn, kan det va nå't?


Kakelugn kan vara en skön värmekälla. Och en del kan vara mycket fina i sin form. Den första lägenhet jag bodde i här i Stockholm, var i ett sterbhus vid Vallhallavägen på Östermalm. Jag hyrde den i andra hand; en tvårummare med kakelugnar. Det var stiliga kakelugnar med mönster. 

Minns att min farmor undervisade mig hur man eldar i en kakelugn på rätt sätt när jag var upp till Hoverberg på besök då. Det handlar om att dels få kvar värmen och att inte slösa med veden. 

I min nuvarande lägenhet har jag också kakelugn; en i sovrummet och -tyvärr, en nedmonterad som ligger uppe på vår vind. Någon tidigare ägare hade plockat ner den pga att den borde restaureras enligt sotarens uppmaning. Eftersom det måste finnas en värmekälla i varje rum så hade den tidigare ägaren skaffat element -det blev ju billigare. Det kostar att riva och mura upp en kakelugn och det finns idag kanske bara någon enstaka kakelugnsbyggare kvar i staden (jag har inte koll på det.) 


Det är lite speciellt att elda i kakelugn- även om jag idag mest eldar upp gamla papper, räkningar etc - 
Det blir lite för varmt i sovrummet efter bara en liten brasa. Jag sover skönast när det är omkring +18 grader i rummet.











Ja detta med kakelugnar: så överraskar fina kulturarbetaren SvanteTirén mig med både mail och foton samt även telefonsamtal igår! 

Han hade tagit kort på två kakelugnar i  farfarshuset innan det revs och sett till att de två blev räddade;

<<< En har hamnat på Strandgården, så den kommer att värma något rum där. 
Den kakelugnen är kantig med en fin fris upptill.

Den andra, en vanlig rundad, med mycket vacker kantfris, ligger nu väl lagrad. 
Det fanns även två kakelugnar på övervåningen, minns jag från när jag var barn, - de kanske blev rester när huset revs?

Men roligt att höra att två räddats och jag blev glad över att Svante räddat två gamla kakelugnar till eftervärlden. De bör ju vara över hundra år gamla- huset byggdes och inreddes år 1911.

2 kommentarer:

  1. Tack för ett jättefint inlägg! :-) Om allt går vägen kommer en granne i byn att köpa hem den runda kakelugnen, så att även den får stanna i Hoverberg. Det vore ju fantastiskt! Tyvärr gick det inte att rädda kakelugnarna på övervåningen på grund av att taket rasat in i de rummen. Mycket sorgligt! Däremot räddades en hel del fönster, dörrar och andra detaljer i sista sekunden innan rivningen, så allt gick inte till spillo.

    SvaraRadera
  2. Så bra Svante, Är så glad över dina insatser. Och så bra att det finns bybor som vill ha en kakelugn. Synd att de på övervåningen ej räddades. Att köpa en helt ny kakelugn idag kostar nog en hel del.

    SvaraRadera