lördag 18 november 2017

Jag minns med värme



För en vecka sedan tog Hoverbergsborna avsked av Birgit. 
En kvinna som många kände till och hade haft kontakt med eftersom hon i hela sitt liv arbetat på Apoteket. 

Birgit var även aktiv inom hembygdsföreningen och bakade goda kakor till serveringen där; och var gång jag träffade henne så ville hon prata lite extra med mig. Jag tillhör ju den generation som flyttat från byn vilket hon tyckte var så trist. "Ma e snart bare gammfolk hen i byn" sa hon och gav mig en varm kram.
Jag minns när jag var barn att jag ofta gick till apoteket och köpte en bit svart lakritsstång för 5 eller 10 öre och var det Birgit eller min älskade faster Anne-Marie som expedierade mig.... då fick jag en lite extra lång lakritsstång och en klapp på kinden.
Sedan hade man godis som räckte i flera dagar.

Jag är så glad att jag förra sommaren hälsade på Birgit tillsammans med mina vänner Maggan och Monica, som var hemma från USA på besök. Vi bestämde oss för att uppleva lite gamla minnen. Och Birgit blev så glad när vi kom och knackade på hos henne. Vi satt en hel eftermiddag och pratade gamla minnen. Efteråt fick vi veta hur uppskattat vårt besök varit, Birgit hade pratat med många om att vi hälsat på hos henne. Själv hade hon då börjat drabbas av åldersproblem och hade lite svårt att förflytta sig.

Och nu har ännu en byprofil lämnat jordelivet. Mycket saknad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar