måndag 13 november 2017

Släktforskning morfars sida...


Det var spännande när jag och min bror började nysta upp släkttrådarna på morfars sida; Min bror hittade som sagt lite uppgifter i gamla kyrkohandlingar och sedan kunde jag med hjälp av andra spåra morfars far och hans familj. De utvandrade till USA, bosatte sig så småningom i Aitkin i Minnesota och de fick många barn. 
I Aitkin bor en mycket aktiv släktforskare, som ansvarar för ett lokalt arkiv, och som jag vid ett tidigare tillfälle kunnat hjälpa att hitta igen svenska rötter och tack vare henne så kunde jag nu hitta rätt, följa morfars familj i USA och hitta uppgifter i både amerikanska kyrkböcker samt i folkbokföringen där. Det var en spännande tid. Och som kronan på verket hittade jag uppgifter på en amerikansk släktsida; en kvinna med namnet Karen sökte uppgifter om sina svenska rötter. 
Ibland hittar man rätt på ett ganska enkelt sätt.
Karen planerade med sin man, som har norska anor, och med sin svåger med hustru att resa till Sverige och Norge. Karen uppgav att hennes förfader från Sverige (morfars far) berättat för sina barn att de hade en halvbror i Sverige. Och inom familjen hade den uppgiften funnits med hela tiden. Men det var Karin som kände att hon vill forska mera och hitta igen sin svenska släkt.

Jag kontrollerade alla uppgifter, årtal, födelsedata etc samt uppgifter på passagerarlistor och från den lokala  folkbokföringen där och såg till min glädje att precis allting stämde. Så då tog jag kontakt med Karen via mail och berättade vem jag var och skrev att hon var så välkommen till Stockholm och Sverige!
Och Karen kom. Vi gick ut på en restaurang med god mat och dryck. Det var fantastiskt roligt att träffa henne och hennes man och vi, jag, min syster Karin och broder Olof satt en hel eftermiddag och kväll och bara pratade. Det märkliga var att det kändes så enkelt och självklart. Det fanns likheter både i utseende och sätt. Det var som om vi var gamla bekanta. 

Nu har vi regelbunden kontakt och berättar om våra liv för varandra och hur släkten utökats. Det känns helt naturligt. Och så rätt.
Större delen av min släkt bor i USA. Och så har jag en kusin i England. 



Morfars far:
Jon Mårtensson fr Östervigge  f.1850.11.03 -
gift med
Gertrud Jonasdotter fr Skålan  f.1857.02.21
deras barn, min morfars halvsyskon:
1. Elin f.1879.01.26
2. Brita f.1881.06.20
3. Martin f. 1883.11.14

(det kommer mera här...!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar