onsdag 4 juli 2018

Sommartid - flugtid


Ja så är det- flugorna lever livet under sommaren. Men de lever farligt - är det inte fåglar som tar dem så kan de fångas om och när de kommer in i ens hem. 


Från min barndom minns jag s.k. flugfångare som hängdes upp i taket och man drog ner en klippig plastspiral som tydligen lockade flugor. Och satte de sig där så satt de fast. Och gick en plågsam död tillmötes. Usch. 
Jag minns att man alltid hade sådana i kökstaket hos farfar och farmor. Hos dem trivdes flugorna speciellt med tanke på ladugården där de samlades i massor. 
Även i mjölkkammaren så sattes det alltid upp flugfångare. Men självklart så sökte flugorna sig till alla utrymmen där de kunde hitta något att äta (?) Undrar ju vad de åt? De satte sig bland annat i blommorna till krukväxterna -så där var det väl honung som lockade. 

Men ibland fick man jaga envisa flugor med en flugsmälla.  Minns att farmor ofta gav mig i uppdrag att smyga på flugor och slå ihjäl dem samt samla upp de döda på ett papper. Dem slängde hon in i kakelugnen. "För säkerhets skull".

Här där jag bor idag, ser jag inte ofta till så stora flugor, men mycket små, envisa och irriterande flugor finns det gott om. Jag lärde mig en gång av en granne att dem kan man locka med en blandning av saft+vatten och några droppar diskmedel. Diskmedlet gör något med saftblandningen så att småflugorna inte kan gå på ytan. Jag ställer en liten kopp i de fönster där mina pelargoner blommar och frodas. Och det hjälper! Var dag så är det småflugor som drunknat i saftblandningen. Låter grymt- men jag klarar inte av dessa småflugor som är så irriterande och även flyger en rakt upp i ansiktet ibland.


 

Nå  - det finns ju värre flugor.. 
t ex 

Tse-Tse flugan i Afrika som sprider "sömnsjuka",  en svårartat infektion som kan ge svåra symptom och kan leda till döden om den ej behandlas i tid. Usch.
Res inte till Afrika!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar