torsdag 21 maj 2020

Bussigt




Bussigt - just så heter en underfundig bok av Peter Swedenmark >
och med   
illustrationer av 
Kjell Nilsson-Mäki.  

Året var 2004                                                                       

Peter Swedenmark var en gång både politisk redaktör och ledarskribent på Länstidningen (Östersund) Jag tyckte om att läsa hans texter och vi hade lite kontakt när jag ibland kommenterade det han skrivit. Han hade både klokhet och humor tyckte jag och det tilltalade mig. Han skrev bland annat en serie om resor med buss i Jämtland som jag föll för och jag skrev till honom att de borde göra en bok av krönikorna - för jag tyckte de var så roliga att läsa. Jag skrev att jag trodde att fler än jag skulle uppskatta att ha allt i en bok. OK - tack för tipset, svarade Peter Swedenmark. 

Och si- en dag kom plötslig ett litet paket med posten och till min glädje och förvåning så var det en bok: Bussigt - och med personlig hälsning från de båda upphovsmännen, Peter och Kjell. Då blev jag glad.
Och Peter har även skrivit i boken: Ingrid. Tack för dina entusiastiska hejarop som gjorde att vi äntligen kom till skott. Trevlig helg!

Lite ur boken:

Rubrik:
Latitud 63 och linje 45 från San Diego till Simonssons, om att ratta en buss och SR, om detta att rädda världen
( en liten del av kapitlet)

Busslinjen heter Latitud 63. Ekvatorn räknas som 0, nordpolen som 90, nordlig bredd.
Den här morgonen märks det av att vi befinner oss närmare nordpolen än ekvatorn. Vinden är kall. ("Umeå Regionen finns på 63:e breddgraden, i höjd med Alaska, norra delen av Kanada och Sibirien. Vi har dock Golvströmmen på vår sida")
Så står det på en hemsida. Är det verkligen någon som tror det heter Golvströmmen? Drar det in värme från något varmt rum? Och, för att nu vara petig, varför skriver man Umeå  Regionen och inte Umeåregionen?  (Vad säger Fred Rik Lind Ström?)

Kjell Nilsson-Mäki  och jag ska ta en busstur till Strömsund med linjen som döpts efter en latitud. Det är en vacker vårförmiddag. En del löv kan skönjas men björkarna har ännu inte fått musöron. Bussen har 44 sittplatser står det på en liten skylt.
En kvinna med hårband kör bussen genom ett stilla landskap.
Kjell gjorde nyligen en längre resa, till Kalifornien. Där finns 82 personer per kvadrat-kilometer. Det är så att säga lite mer svängrum i Jämtland.

I Strömsund går det 1,3 invånare på varje kvadratkilometer. Man kan räkna på ett annat sätt. Om Kalifornien var lika glesbefolkat som Strömsund skulle det bara finnas 634000 invånare ( mot nu över 32 miljoner) Och om Strömsund var lika tätbefolkat som den amerikanska delstaten skulle det bo nära 870000 människor i kommunen.

Sannolikt skulle det leda till några färre MacDonaldsrestauranger på den amerikanska väst-kusten och till åtskilliga nyetableringar i Jämtlandskommunen.
-Det är verkligen kontraster, säger Kjell och tittar ut mot den öde vägen. För en vecka sedan körde han omkring i det extremt biltäta Los Angeles-området.

I Häggenås kliver en flicka på bussen. 
Det ligger snöfläckar kvar i skogen.
Några platser bakom oss analyseras "Foppas" mål.
- Jävligt synd om Salo, säger någon med talang för medkänsla.

Jag har inte TV 3 och tycker att det är synd att Hockey VM enbart sänds i denna framträdande sopkanal. Om fortbolls-VM skulle förvisas till samma kanal skulle det bli revolution i Sverige, jag lovar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar