måndag 18 maj 2020

Erik


Idag är det Eriks dag. 
Till minne av 
<< Erik den helige 
(Erik Jedvardsson, född omkring 1125 och död en 18 maj 1160). Han räknas som kung av Sverige under tiden 1156–1160 och är begravd i Uppsala Domkyrka.
Erik den helige är idag svenskt nationalhelgon och även Stockholms skyddshelgon.
Det är ett gammalt namn, ett heligt namn men fortfarande ganska vanligt namn. 

Ett namn jag tycker mycket om och just därför heter min äldste son Lars Erik.  
Själv tänker jag även på min onkel Erik och den 18 maj var även hans namnsdag och jag minns hans förmåga att överraska så att man blev glad. 




Jag glömmer aldrig när jag en gång besökte honom i Tureberg, där han bodde, och det var just på Erik-dagen. Han blev så glad över alla gratulationer och bjöd på solosång och sjöng bland annat just den 4:e satsen ur August Södermans Bondbröllop"I bröllopsgården"  Onkel Erik fick stora applåder. Min onkel hade en så fin sångröst, det hade ju även hans syskon: min moster Anna och även min mor. 
Och det var så härligt när onkel Erik stampade foten i golvet och slog ihop händerna -allt enligt texten. Rätt som det är så kommer jag bara på sången och då brukar jag leta fram den på Youtube och sjunga med. 
Och minns min älskade onkel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar