onsdag 16 september 2020

Som ett urtidsdjur...


 
"Du har kanske läst i tidningar och hört på radio och tv. Han var i Hoverberg i flera dagar. Jag fick se honom i fyra dagar och det är ett så vackert djur så det är inte sant. Tänk att dom har vandrat med mammutar på Istiden. Det är så fascinerande när man tänker på det.
Finaste Brutus, jag är så glad att jag har fått träffa honom. Det finns nog inget djur jag hyser sådan vördnad för som för myskoxen. På bilden jag skickar är han i Perlars. Dagen efter var han i Norrgården när jag kom cyklandes hem från jobbet på morgonen. Då fick jag träffa honom alldeles själv, utan en massa andra människor. Det har varit folkvandring efter honom. Folk låter inte honom vara ifred fast dom uppmanar i all media att man måste det. Det är synd om Brutus tycker jag. Han letar en hona men det finns ju ingen mer än i flocken som han lämnade för två år sedan. Jag hoppas det går bra för honom och att han hittar upp till fjällvärlden igen där han hör hemma och tillbaka till flocken såklart. Igår hörde jag att han var uppe i Hällne ovanför Myrviken."

(saxat ur mail från bergsstårscha Charlotte M)

Jag fick ett fantastiskt mail från Charlotte M som träffat på den förrymde myskoxen från Härjedalen - där finns visst en hjord som lever på gränsen till Norge. Märkligt att just denna vandrat så vilse. Något måste ha stört honom - eller blev han utmotad av sina släktingar? Jag har ju läst om händelsen i olika media på internet. Men vilket besök i Hoverberg med omliggande samhällen. Som ett besök ur historieboken.



Hösten har nu gjort sitt intåg däruppe och naturen byter 'kläder' och man kan bara njuta av att hösten också bjuder på sköna färgrika upplevelser.




Till exempel en vacker regnbåge - det var länge sedan jag såg en så klar båge
Hm- där den når jorden ligger en skatt och väntar enligt någon gammal sägen.

Alla foton från Charlotte M - som oftast ser det där unika och speciella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar