måndag 6 februari 2017

Det var en gång min by - introduktion


"Det var en gång min by" , så hette den artikelserie jag skrev för Länstidningen, Östersund i början av 1980-talet. 
Jag har alltid tyckt om att skriva och plötsligt så fick jag en idé om att skriva ner minnen och berätta om min gamla barndomsby, Hoverberg.

Jag skickade manus till dåvarande chefredaktör Bo Toresson, och frågade om de var intresserade. Och tänk- han ringde efter bara några dagar och sa att de ville ha allt och att de planerade att publicera det i tidningen under juli månad. 

Det blev sammanlagt nio avsnitt och en lokal fotograf, Sven W Eriksson från Svenstavik tog foton som illustration.

Och responsen var mycket positiv, jag fick både telefonsamtal och vykort med tack och när jag senare under sommaren var på besök däruppe så fick jag glada leenden och både tack och kramar för att jag skrivit.  Det kändes härligt att mötas av allt det positiva.
Nu tänker jag skriva ner allt här på bloggen. Så det finns kvar i cyberrymden.

Det är som sagt många avsnitt så nu har jag skrivgöra en tid framöver. Jag kommer att dela upp de flesta avsnitten -annars blir det lite långa inlägg att läsa. Så allt blir här som en sorts följetong, som pågår... en tid. Jag kommer att redigera texten, ser att det behövs. Och det blir lite snyggare än kopior av gulnat tidningspapper.
Men i huvudsak kommer allt jag skrev då att vara som det var.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar