måndag 22 oktober 2018

De små okända...


Ett starkt minne från barndomen är när min farfar berättade att det fanns "småknytt" som vi oftast inte fick se - de var så duktiga på att gömma sig när människor kom dem för nära. Men farfar sa att han sett en liten gubbe på logen eller om det var i det gamla uthuset där man förvarade säd en gång i tiden. Det lät så spännande. Även om jag inte hade sett något så ville jag gärna tro på hans skrönor. Gissar att farfar skrattade gott inombords när jag storögd lyssnade på honom. 
Jag undrar om det fortfarande finns småfolk på gårdarna i min hemby? Eller har den moderna tiden utrotat dem...

Nå, min dotter Maria bor med sin familj i Malmköping och det är alltid så roligt att besöka dem och den underbara lilla staden. 
Och kan man tänka sig: i Malmköping finns det också småknytt! 
De kallas för "Malmingar" och man kan gå ut och leta efter dem! Det ska visst finnas minst 34 platser där Malmingar "bor".
Jag har vandrat runt i den lilla staden och letat -och jag har hittat några små fina bevis på deras tillhåll. Oftast i träd, men även vid trottoarer och i den gamla kyrkomuren. Men efter vad jag hört så förökar de sig, så plötsligt dyker det upp nya bevis på deras existens.
Jag har i alla fall lyckats dokumentera några "bevis" på att de finns. 
Klicka på bilderna så blir de större:










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar