onsdag 31 oktober 2018

Ska vi dansa....


På den tiden jag var mycket ung så var vi på dans varje lördagskväll -ibland även fredagskväll. Oftast var det ju modern dans, dvs foxtrot, vals och tango och man dansade med varandra. Ingen stod ensam på golvet och skakade loss. Och det var populära dansorkestrar som spelade. 
Oftast började dansen kl 20 och höll på till kl 24. De mest populära dansbanorna var Galhammarudden, Fröjdholmen och Gällnäskrogen i Åsarna. Men det hände ju att något gäng emellanåt åkte till Rätan eller Hede. Vintertid så var det nog Skucku, Rörösjön, Lillhallen och Hackås som var populärast. 
Men det hände även att vi besökte riktiga "gammaldanser" -helst sommartid när det anordnades på någon loge. Jag har bland annat minnen av gammaldans på en loge i Vattviken, tror jag det var - eller Eltnäset. Jättekul!
Själv kunde jag knappt dansa schottis, hambo eller snoa- hur jag än övade mig-jag föredrog modern dans. Nå, det var i alla fall väldigt roligt på de här "folkdans"-kvällarna och det var många äldre par som var ute och dansade och av dem lärde man sig lite om hur stegen skulle göras.  Det var bra motion...

Jag är mycket förtjust i Allan Edvalls Jämtsnoa Och hade gärna dansat med honom...



Det finns oerhört många olika "folkdanser" runt om i världen, och en del bara fastnar som den här låten Baila me (Dansa med mig) i den här härliga inspelningen med Gipsy Kings. Gipsy Kings är en musikgrupp som består av franska romer; musiker från Arles och Montpellier. De är av algeriskt, marockansk-berbiskt och spansk bakgrund. 
De är mest kända för att föra fram rumba flamenco – en pop-orienterad version av den traditionella flamencomusiken. 

Lyssna och känn... vem vill inte dansa med i den musikglädjen! 



Tack för dansen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar