torsdag 4 oktober 2018

Det kom ett mail med ett gammalt foto -en gåta?


Det kom ett mail med ett gammalt foto på ett hus. 

En överraskning från Svante Tirén, och han undrade om det var det gamla lilla huset i "Wikbergs" dvs "Lillänge... 

OBS klicka på hans namn så kommer hans mycket  fina kultursida upp -en öppen facebooksida. En guldgruva...


Först så trodde jag det var Wikbergs... men efter att ha tittat på fotot flera gånger så trodde jag att det är en bild från granngården "Jacobs". För det långa uthuset minner mig om den länga som står där samt att marken sluttar ned mot  det lilla huset. Precis som i Jacobs. Men lite konstigt var det att det gamla huset i "Wikbergs" inte syns (?)  - det kanske har med vart fotografen stod ? -  och så växer det ju en hel del träd där som skymmer.


OCH jag vet ju att Jacobs byggdes om någon gång kring 1950 -kanske något eller några år tidigare så jag trodde att det lilla gamla huset är det som byggdes om i Jacobs. Så det blev större. Minns så väl att vi ungar kröp runt under huset och bland annat så hittade vi gamla fotoglas -som man förr använde för att göra kort av. OCH farbror John i Jacobs hade ju jobbat som fotograf en period - det finns gamla vykort över byn som han har tagit.


I uthuslängan bodde tant Ida, farbror Johns mamma, i ett stort kök samt ett mindre sovrum. Från hennes kök kunde man gå genom en dörr direkt till ladugården eller "föuse" som man sa. Tant Ida bjöd ofta oss ungar på hårda, söta karameller som hon hade i en skål på en hörnhylla i köket.


Där på hörnhyllan hade hon också två stora, fantastiskt fina hundfigurer i vitt porslin. Dem fick vi ungar inte röra. Men hon tog ibland ner en så att vi fick klappa hunden...  Jag såg för några år sedan två liknande i en affär på Söder som sålde antika saker och jag har även sett liknande porslinshundar i en tidning en gång. Tydligen är de idag mycket värdefulla.

<<< Ungefär så här såg Tant Idas porslinshundar ut.





Men bilden på huset med uthuslänga är fortfarande ett  frågetecken? 
Gissar nu att det är det stora vita huset i Hanssons nära Jörners, där Birgit som jobbade på Apoteket bodde. Minns att en del av uthuslängan var ombyggt till en bostad och där bodde Birgits bror, Hans. Var dit en gång i min ungdom och hälsade på. Han bjöd på kaffe med salt i. ("lapp-kaffe" påstod han att det var.) 
Birgit träffade jag sista gången sommaren 2016, då min gamle vän och skolkamrat Monica var på besök i Sverige, hon bor numera i USA, och vi (Jag, Monica och Maggan) hälsade då på Birgit och pratade gamla minnen från uppväxtåren.

Nå, det är spännande att försöka lösa gåtor, och hitta svar på vad som visas på gamla foton. Man får tänka fram och tillbaka och plocka fram minnen man har. Ju mer jag ser på det gamla fotot -ju mer övertygad blir jag om att huset troligen är Hanssons. Det stämmer även bättre med vyn mot Hoverberget, så det känns rätt. Men vilka är personerna som står där? Folk från Hanssons kanske? Herren i hatt ser ut som någon som är på besök från storstan...


foto: Svante Tirén

Och nu står det gamla huset i Wikbergs och liksom sover... som Törnrosa.  
Allt gammalt blir bara äldre och förfaller, när ägaren inte bryr sig.
Kanske någon väcker det så småningom - till ett nytt liv? Jag hoppas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar