onsdag 10 oktober 2018

Höstens vår


"Nu är den stolta vår utsprungen, 
den vår de svaga kalla höst. 
Nu blommar heden röd av ljungen 
och hvitt av liljor älvens bröst. 
Nu är den sista visan sjungen 
av sommarens kvinnligt veka röst; 
nu stiger uppför bergens trappa 
trumpetarn storm i dunkel kappa."



ur "Höst"
från diktsamlingen 
Fridolins lustgård och Dalmålningar på rim 
Erik Axel Karlfeldt



Nu är Stockholm en höststad och höstens färger lyser upp i alla  parker och planteringar. Höst är en årstid man hinner njuta av här nere och det gör jag.

Gratis äpplen finns tydligen att få hos många husägare med äppelträd i sina trädgårdar ute i förorterna- det är bara att plocka. 

Men själv köpte jag svenska äpplen på torget och har kokat äppelkompott. Äpplena luktade så gott och smakade så gott så jag kunde inte motstå.
MEN nu snart så kommer de godaste svenska äpplena: "Ingrid Marie", då blir det storinköp. Jag skämmer bort mig själv med en rejäl hög av äppelkompott i yoghurten varje morgon toppat med rostad havre från Lantmännen. mums.

Nu blev det lite gratisreklam...hehe -den bjuder jag på.




Fotona är på ett färgglatt träd på min gård. Löven blir illande röda varje höst innan de faller till marken. Magiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar