torsdag 10 oktober 2019

Dagar som kommer och går


Ibland känns det som att jag inte hinner med... tiden rinner iväg och plötsligt är det kväll igen. En speciell dag: det är någons namnsdag.... det var det även igår. Igår var det Ingrid; namnet kommer av det fornsvenska Ingifridh, som består av gudanamnet Ing och "frid" i betydelsen vacker. (fint va?)  

Och idag är det HarrietHarriet är ett kvinnonamn och en engelsk form av det franska namnet Henriette, femininformen av Henri. (Jfr Harry som på liknande sätt är bildat från Henry). Namnen har samma ursprung och betydelse som Henrik, d.v.s. "hemmets härskare".


Så det blir en liten hälsning till Harriet som skickade mig ett kort av en "jamthäst" som numera bor hos henne. 
Även om man inte firar sitt namn, så är det ändå roligt att bli påmind om sin namnsdag med ett fint kort och en fin vers:

               Nu står han där
            min lilla häst
            på språng 
            men på vingliga ben
         
           Jag har bestämt
            han ska bli vid min läst
            Ja, han är faktiskt redan 
            min skyddshäst
           
            När jag tar fart mot skyn
            eller är på väg mot dyn
            är han skuggan
            vid min sida
            som viskar med sin
            mule så lätt

            Hopp opp här Du lilla
            Nu är det dags 
            att hemåt rida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar