tisdag 22 oktober 2019

Det var en gång...


Två riktigt gamla vykort från Jämtland. 
Så idylliskt det ser ut med Svenstaviks järnvägsstation. I närheten syns delar av en hässja utan hö, och på den smala landsvägen rullar en bil fram, kanske har den hämtat resenärer som kommit med tåget från Östersund? Det vilar ett lugn över bilden.

Utsikt från Myssjö med Hoverberget långt bort i bakgrunden. Jag tror mig känna igen de två större husen, som finns kvar än idag (?), granne med min gamle vän Sörens barndomshem. Minns att jag var med honom och tittade in i ett av husen, som då stod tomma. Tror att ättlingar till ägarna använde ett hus som sommarbostad.

4 kommentarer:

  1. Hej Ingrid :-)
    Det ser ut som om kortet skulle va taget ifrån Hallom. Tror att det är Myssjö kyrka till vänster i bilden. Kanske vi ska åka runt lite nästa sommar och så kan vi åka förbi de ställen du har minnen ifrån. Det skulle vara jättekul.
    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Hej du?...hehe- En liten rundtur låter trevligt. Oviken-Myssjö är ju en uråldrig kulturbygd. Och vacker med Oviksfjällen i horisonten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj såg att mitt namn inte blev med så du undrar nog vem du ska åka rundtur med ;-)
      Kram!!

      Radera
    2. Jag gissade faktiskt på att det var du... Maggan har ej internet, och kan ej köra bil nu pga ögonproblem (hon är nyopererad, stackarn) Men kul om vi kunde göra en tur -då kan du få se "dockskåpet" i Ovikens gamla kyrka (om du ej sett det tidigare) Det är det gamla altarskåpet - en pärla!

      Radera