torsdag 28 november 2019

Tanum - Bohuslän




Det är långt mellan Jämtland och Bohuslän. Och det är även långt mellan Stockholm och Bohuslän. Men är man intresserad av historia och allt som en gång varit - ja då är ett besök i Tanum värd varje krona en resa kostar. Det är ett besök i vår gamla historia och våra förfäder bjuder än idag på sina liv. Tanum ligger nära Grebbestad -en pärla vid havet.

 Själv har jag varit därnere flera gånger och hälsat på hos min "syster vid havet"  e-noor, som bor i Grebbestad och jag har njutit av västerhavet.      
Det är mycket vackert i Grebbestad, som är en liten stad där allt finns. Och med många olika vandringsleder både utefter havet och så upp över de höga klippiga bergen som finns i närheten. Och jag har njutit av skaldjur i olika former- så gott, när någon som kan, lagar t ex musslor med kryddiga grönsaker, gratinerade i ugn eller nykokta räkor eller kräftor.
Och man njuter även av naturen, samt av urgamla fornlämningar som bjuder på en hel del historia, som hällristningarna i Tanum.  
Jag har varit i Tanum och tittat på ristningarna några gånger och det är som att "läsa" olika äventyr och även vardagshistoria. Man förstår att det är olika historier som är berättade -med gamla tecken. Det känns nästan overkligt att tänka på att här har våra förfäder velat bevara delar av sina äventyr på havet och av sina liv.
                                                                              

Idag är hela området i Tanum ett skyddat världsarv som finns med på Unescos världsarvslista.  Och jag kan bara säga till dem som är intresserad av vår gamla historia och minnesplatser: åk dit! 
Du kommer inte att ångra dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar