tisdag 28 januari 2020

Gränslösa bloggar



Tack vare min "Jämtblogg" har jag fått en del nya trevliga bekantskaper - både här i Sverige och i USA. Många har släktrötter i min hembygd och de ger både nya idéer och bloggtips. 

T ex Margaretha som har en mycket intressant blogg som hon döpt till "Bastmattan" där hon bland annat  skriver om just läslust; böcker, författare och även andra skapande personer. När hon hittade min blogg minns jag ej -men å så trevligt jag har när jag läser allt hon skriver om. Margaretha besökte hembygden och sin släkt för ganska många år sedan.

En annan svenskamerikan är Torgny, som i sin ungdom gick samma utbildning som Sverker Lindén och sedan jobbade de på samma båt en tid. Sverker omkom i sin ungdom i en svår bilolycka borta i Asien. Torgny har rötterna i Skucku, om jag inte missuppfattat det. Han har skickat uppgifter om utvandrare som jag nog ska använda i ett blogginlägg längre fram. Han brukar tydligen ta en sväng till hembygden ibland, har jag förstått. Så han är en aktiv besökare i gamla hemlandet.

Och tidigare hade jag så fin kontakt med en gammal vän från Åsarna, Berit, men tyvärr så har hon tystnat på bloggen. Gissar att även hon, som de flesta numera, skaffat sig Facebook. Jag har även haft kontakt med några andra utvandrar-ättlingar som bor utspridda över både Kanada och USA. Så detta med bloggande kan vara både spännande och lärorikt -om man är intresserad.

Uppdatering 20200202: Och så har jag ju min gamla brevvän och kamrat med rötter på Gotland- vi har haft kontakt med varandra sedan jag gick i 4:e klass och träffats många gånger; Om vår relation kan man läsa här


 VästerSkucku och Bergsviken med Hoverberg i bakgrunden.
De vita "bollarna" som ligger utspridda på åkrarna är hö som skördats. 
Det ser både trist och onaturligt ut. 
Men det spar väl arbete för jordbrukarna.
Men är det bra och naturvänligt? En massa plast... usch.

2 kommentarer:

  1. Inkan,
    Visst är bloggandet givande, när det gäller nya bekantskaper!
    Jag vet säkert att vi läste varandras bloggar för exakt 11 år sedan, för då såg jag att vi skrivit om varandra. Se'n tappade jag bort dig under några år, och blev jätteglad då jag hittade din nya blogg av en slump!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Ja!! Jag tyckte min gamla "Inkan"-blogg blev lite rörig - så jag började om med en ny och skapade en "Jämtastårscha"-blogg. Men jag har ångrat mig-kunde ju bara ha börjat en ny med "jämtlandia" och flyttat över det jag skrivit som har med ursprunget att göra. Lätt att bli efterklok... Kul att vi hittade igen varandra.

    SvaraRadera