fredag 3 januari 2020

Nyårsgåva:



Nils-Aslak Valkeapää (1943-2001)
även kallad  Áillohaš.

Han var en helt fantastisk multikonstnär.  Han skrev, målade, tecknade,  tonsatte  samt sjöng, spelade gitarr och jojkade.
        
Från början hade han utbildat sig till lärare -men skapandet blev hans liv. 

Jag hade lyckan att uppleva honom här i Stockholm och blev helt bedårad - hans röst, hans utstrålning och hans närvaro på scenen var otrolig. Publiken bjöds in totalt i hans föreställningar. Jag föll pladask.





Nils-Aslak Valkeapää var nyskapande -helt utifrån sin samiska kultur och blev en förebild för minoritetsfolk.

Tyvärr så gick han bort alltför tidigt. 







Behöver jag tala om
att jag tänker på dig och därför skriver

Behöver jag också säga
att jag tycker om dig

Fast det har du nog hört
redan i vindens sus

När mörkret föll
trädde du fram
i fjällets kontur

Tills jag inte längre visste
var det du
eller bedrog mig mina ögon



Del av en text av Nils-Aslak Valkeapä
ur boken "Vidderna inom mig" 1988
översättning: Mia Berner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar