tisdag 28 juli 2020

En bild kan säga mycket


Banksy är pseudonym för en anonym engelsk graffiti-konstnär, politisk aktivist, filmregissör och målare. 
Han är känd för sina satiriska och subversiva graffitimålningar som görs i en distinkt stencilstil. (presentation på internet)

Ofta är hans verk politiska eller sociala kommentarer som han målar på toaletter, gator, väggar, gatuskyltar och broar, i början i staden Bristol, men numera i städer runt om i världen. Banksy bemödar sig om att hålla sin identitet hemlig, och hans utgivna böcker är skrivna under namnet "Robin Banksy".
Jag har under årens lopp sett många av Banksys graffiti-verk på internet och anat att det är en mycket kreativ person som med enkla bilder på väggar, plank etc har väckt uppmärksamhet och även fått otroligt många efterföljare idag. Man kan läsa lite om honom här




Även här i Sverige fick han många efterföljare och en del är idag sparat som en sorts offentlig konst. 
På min motionsrunda igår så såg jag en helt ny graffitibild bredvid entrén till gamla bankkontoret och jag tycker om den. Målat på en tom vägg och signerat Pasta >>






 Det är en form av konst som  finns som   accepterad konst även i Sthlms   Tunnelbana.
 På Östermalmstorg har t ex Siri Derkert   dekorerat en vägg och för mig kändes  det lätt att se släktskap i detta med bilder och att de kan vara spännande att se på och att tolka.

<<Siri Derkert har låtit bland   annat Sartre och Einstein att påminna   om vår tid och vår konst både i ord och   bild. Och mitt i sina figurer påminner hon   oss om den franske filosofen Fanon.


      Och för mig blir många av dessa graffitibilder en länk bakåt; tänk alla dessa olika hällristningar som finns över hela vårt land och som kan ses som en hälsning från våra förfäder.

Tänk bara på alla de ristningar på sten och klippor som är från stenåldern och visar jaktscener, skepp och svårtolkade symboler. De ter sig naivistiska i sin utformning, men kan samtidigt innehålla en förbluffande realism. Bilderna kan tolkas och många gånger finns ju även lite text med som berättar det som våra förfäder ville förmedla till oss alla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar