söndag 12 juli 2020

Här bor jag
























Hittade ett så fint foto på internet som visar en liten del av min gård. Träd och blommor. Husen är byggda för över hundra år sedan, men har vårdats och skötts om under alla år- samt att det är plåttak idag i stället för tegelpannor.  Fotot skulle kunna ha tagits från mina fönster, men jag bor lite längre till höger och björken susar framför mitt sovrumsfönster och om nätterna, från tidig vår till slutet av juli, sitter en koltrast där och sjunger mig till söms.

Vi är en bra bostadsrättsförening, Tellusborg, med god ekonomi och därmed låga hyror. Jag har ju bott här i större delen av mitt liv och det ångrar jag inte- även om jag många gånger kan känna en så stark längtan tillbaka till ursprunget. Till att bo i min gamla barndomsby. Den längtan har blivit starkare med åren. Men, tyvärr idag finns ingen service alls i Hoverberg utan man måste vara bilburen och åka till Svenstavik eller till Myrviken för att handla osv. Jag skulle alltså inte kunna bo där. Jag inser ju även att idag skulle jag kanske inte orka med en flytt med allt som det innebär av packande och städande -fast man kan ju hyra folk eller företag till sådant. 

Fördelen här är att jag har precis all service nära mig- jag behöver bara ta en kort promenad till det som är viktigt, affär, bankautomat, bibliotek samt även till läkarcentral. Vill jag t ex in på Södermalm så tar det kanske 20-30 minuter att gå dit. Nyttig motion. 
Och så närheten till Mälaren - en skön promenad genom ett litet skogsområde så kommer jag ner till Vinterviken, en underbar plats att koppla av på. Där finns café, restaurang samt odlingslotter och blommor överallt. 
Vinterviken är ett litet paradis här i Stockholmsområdet.

MEN .... Jag börjar känna mig trött på allt - vill trots allt flytta och liksom börja om på ett annat ställe. Helst tillbaka till Jämtland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar