tisdag 1 juni 2021

Juni månad - sommarmånad.

Som barn lekte vi med ramsor: 

"April, april, din dumma sill - jag kan lura díg vart jag vill"

och

"Maj, Maj måne -jag kan lura dig till Skåne"

Men jag har glömt i vilket sammanhang vi använde oss  av dessa ramsor.

Men nu är det juni. Och inga ramsor inför sommaren.

Kanske var det på våren då vi lekte kurragömma och skulle ha en som stod och räknade till hundra när vi andra skulle gömma oss, som vi hade olika ramsor. Sedan skulle den som räknat hitta oss andra.  Det var i alla fall en ganska vanlig lek både höst och vår när vi inte hade skidor att åka runt på.

Idag har väl ungarna bara mobiler att leka med. Ser ju barnen på min gård, de leker aldrig kurragömma. Så fort de börjat skolan är det mobiler som är deras sysselsättning. Tiderna och "lekarna" förändras.  

1 kommentar:

  1. Hej Ingrid,
    Vad roligt att läsa om kurragömmaleken...jag minns den så väl..från småskoleåldern...det var så spännande..och vi hade ju så många roliga andra lekar också som spela kula..minns jag särskilt väl..Vi samlade på 'monkkulor'som dom hette och dom fanns i kulörta färger som blå, röd och grå bl a...och materialet kändes som sten, men var nog uppblandat material..
    Bif ett par bilder fr mitt senaste besök i Hoverberg i början av maj i år..besökte min gamla realskola BKR, som tyvärr var stängd...och så ett besök i Forngården i Hoverberg.
    Kram Harriet Hallin 😊


    SvaraRadera