söndag 4 mars 2018

Gamla vykort



Två riktigt gamla vykort- minst 100 år gamla tror jag. På det översta känner jag igen det röda huset till höger - det måste vara Frälsningsarméns hus. Men det stora till vänster som är "Pensionat Berggården" har jag svårt att placera. Men jag tror det är gamla Berggården eller "Lings" som man också säger.
  
Men det är en idyll med rejäla trästängsel på båda sidor om landsvägen, så att inga lössläppta kor ska störa den lilla trafik som kanske fanns? Men det var nog mest häst och vagn som körde där.

Det undre kortet är fotograferat från Skanderåsen, troligen i slutet av juli månad och man har hässjat det slagna gräset. Det sitter en farbror på marken... undrar vem han var? Här har Bergs kyrka ännu inte fått sitt nya torn och i kyrkbyn är det inte så många hus. Och över all idyll tronar berget.


Flygfoto över kyrkan och en del av byn. Troligen från 1940-talet -eller kanske tidigare? Den gamla björkallén håller på att växa upp. Den som sedan togs bort för att bredda vägen från byn ner till kyrkan. 
Och till höger så är det fortfarande jordbruksmark- det som så småningom blivit till kyrkogårdar fyllda av gravar. Även det långa, vita församlingshemmet är idag ombyggd och tillbyggt.

En rejäl kontorsdel har byggts till på den sida som vätter mot sjön.>>>> 
Här kan man få en hel del service; information och trycksaker som rör Bergs församling, samt mycket trevligt bemötande.

Flygfoto över gamla sågen;  som idag är nedlagd, ombyggd till servering och med underhållning och dans sommartid samt med camping och småbåtshamn. Och halva kyrkviken är fylld av timmerstockar som så småningom skulle sågas till bräder och ribb, som blev till ved. Det måste vara femtiotal -för jag ser att Martebos nya vita villa finns till höger om "gamla" Martebos.  Och till vänster caféet, där jag jobbade några veckor ett sommarlov. Det roligaste sommarjobb jag haft... och det godaste. hm
Vy från Skanderåsen. Av vad jag kan se så är det gamla järnvägsstationen som är förevigad. Och det är tidigt 1900-tal, innan kyrkans torn hade byggts om och blivit lite högre. (restaurering och ombyggnation gjordes 1908-1913)

Ännu ett gammalt vykort från Skanderåsen. Troligen omkring 1900 (?)
Samma kort finns i Berg och Åsarne 1978, sid. 41 och där står att det är "Kjel-Ers" till höger och "Jöns-Görns" till vänster. Artikeln handlar om gamla släktgårdar i Skanderåsen. - eller "Skatnerås" som byns namn skrevs år 1410, då där fanns endast en gård. En Pål Unesson i Skatnerås är då nämnd som den förste bonden. 


Det är roligt och intressant med gamla vykort. De visar och berättar om hur det en gång såg ut. Jag har en kartong med sådana, en del är ärvda och andra har jag fyndat på loppmarknader uppe i gamla hembygden med omnejd. De är alla dokumenterad historia i bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar